Tuesday, May 5, 2009

Allah Yang Sejati dan Kekal.

Ada satu Allah saja yang hidup dan sejati, kekal, tanpa badan, bahagian, atau penderitaan; dengan kekuasaan, kebijaksanaan, dan kebaikan tidak terbatas. Dia adalah Pencipta dan Pelindung semuanya, baik yang kelihatan mahupun yang tidak kelihatan. Dalam kesatuan Allah ini ada tiga peribadi dengan satu hakikat ilahi, kekuasaan, dan kekekalan, iaitu Bapa, Anak, dan Roh Kudus.

Anak, yang merupakan Firman Bapa, diperanakkan dari kekekalan Bapa. Dia adalah Allah yang sejati dan kekal, dan satu hakikat ilahi dengan Bapa. Dia mengambil kodrat manusia di dalam kandungan dara yang diberkati, dari hakikat dara ini. Akibatnya dua kodrat yang lengkap dan sempurna, yaitu Allah dan manusia, disatukan di satu persona yang tidak pernah terbagi-bagi. Hanya ada satu Kristus, Allah sesungguhnya, dan Manusia sesungguhnya; yang benar-benar menderita, disalibkan, mati, dan dikubur, untuk memperdamaikan Bapa-Nya dengan kita, dan menjadi korban, tidak saja untuk kesalahan azali kita, tetapi juga untuk semua dosa sesungguhnya dari manusia.

Kita percaya bahawa Kristus mati untuk kita, dan dikuburkan.

Kristus benar-benar bangkit dari mati, dan mengambil kembali badannya dengan daging, tulang, dan semuanya yang terkait dengan kesempurnaan kodrat manusia. Dengan badan itu dia naik ke syurga dan duduk di sana sampai dia kembali untuk menghakimi semua orang pada hari kiamat.

Roh Kudus, keluar dari Bapa dan Anak, satu hakikat, kemuliaan, dan keagungan dengan Bapa dan Anak, adalah Allah sesungguhnya dan kekal abadi.

No comments:

Post a Comment